torsdag 24 november 2011

Halong bay

Nu är vi tillbaka från vår kryssning i Halong bay, ett fint avslut på vår resa. Allt var perfekt förutom vädret som var riktigt ruskigt två utav tre dagar.

I måndags morse blev vi upphämtade av en minibuss som skulle köra oss från Hanoi till Halong bay. Vi fick en riktigt rolig guide som vågade bjuda på sig själv, så resan kändes ändå inte så lång.
När vi kom fram till hamnen så fick vi åka med en liten båt till det stora "skeppet" eftersom det var tydligen lite för stort för att få komma in i hamnen.

Så här såg den stora båten ut

Vi blev inskjutsade i matsalen och fick varsin välkomstdrink samt lite information om hur upplägget på resan skulle se ut. Efter det blev vi tilldelade våra rum på båten, små men väldigt fräscha. Här fick vi dock inte stanna länge, utan det var dags för att komma upp till matsalen igen för att äta lunch. Alla frukostar/luncher/middagar som serverades på båten bestod av ungefär 8-10 rätter. Med andra ord så blev man extremt mätt! I stort sett allt var fisk och skaldjur så under resan har vi provat på allt ifrån musslor, bläckfisk, räkor och andra lite konstiga fiskar. Dessutom var varje tallrik dekorerad till max med motiv så som blommor gjorda av gurka, tomat och morot.

Innan lunchen
Efter lunchen fick vi lite "time to relax" som vietnameserna säger det, ett annat ord för väntetid när båten blir lite försenad. Vi bestämde oss då för att spana in soldäcket och njuta av utsikten, vilket alla andra på båten också gjorde.

Efter lite "relaxing-time" så började båten styra sin kosa mot en av de största naturliga grottorna i Halong bay. Självklart hade detta ställe blivit väldigt turistigt, men det var ändå häftigt att se.

Just i den här delen av grottan skulle det finnas avbilder av väldigt många drakar och sköldpaddor gömda i bergväggen, dock kunde inte vi hitta några, kan ni? Jag antar att det bara är fantasin som sätter stopp.

Efter grottbesöket så fortsatte resan med båten till ett lugnare ställe där vi skulle sova. I väntan på middagen gick vi upp på soldäcket och kollade på solnedgången. Sedan så var det dags för en liten "cooking-class" som kocken på båten höll i. Denna gång skulle vi göra vårrullar, något som Robin och jag redan tränat på en gång i Hoi An så därför kunde vi glänsa lite extra den här gången.

Efter 10-rätters-middagen så fick man välja på att roa sig med att sjunga karaoke eller fiska bläckfisk, Robin och jag valde det senare alternativet.

Morgonen därpå så gick vi upp vid kl 7 och åt en härlig frukost. Frukosten var det ända målet mat på dagen som inte bestod av fisk och skaldjur. Vid kl halv 9 så åkte vi iväg med en liten båt för vår dagsutflykt. Under dagen så stannade vi på en "pearl-farm", ett ställe där dom "odlade" pärlor i musslor, sedan paddlade vi kajak genom grottor och in i laguner vilket var väldigt idylliskt och avslappnande. Halvvägs in i kajakpaddlingen började det dock regna, så vi paddlade snabbt tillbaka till båten där lunchen väntade. Efter lunchen åkte vi till en utsiktsplats där man kunde se väldigt långt över halong bay, häftigt! Tyvärr har vi inte några bilder från denna dag eftersom vi råkade glömma vår kamera på den stora båten. Men våra tyska resekompanjoner lovade att skicka deras bilder till oss lite senare.

Sedan var det dags att åka tillbaka till den stora båten för att äta middag, det blev ingen karaoke denna dag heller, men däremot lyckades Robin fiska upp en liten bläckfisk som vi blev serverade till lunch dagen efter.

Sista dagen på kryssningen så spöregnade det men vi fick vi ändå åka och se en "floating village", vilket är som det låter, en by som är byggd mitt på vattnet.  Här var det en bybo som rodde runt oss i byn med sin bambubåt. Husen var väldigt spartanska, ungefär 20 kvm för en familj och med en toa som var ett hål i golvet rakt ner i vattnet. I byn fanns också en skola där barnen spenderade sina dagar samt ett litet "tempel" i berget.

Efter floating villages så var det dags att lämna båten och åka tillbaka till Hanoi, så nu är vi tillbaka i storstaden. Vi har bara en dag kvar nu innan vi åker tillbaka till Sverige, lite sorligt men ändå skönt.

Bye bye for now!

söndag 20 november 2011

Hanoi

Hallå!

Igår kom vi fram till Hanoi. Det krävdes ytterligare en bussresa för att komma hit, denna gång tog det 12 timmar. Resan innehöll de vanliga elementen, fart, farliga omkörningar, små leriga vägar, stora gupp, lite sömn och mycket tutande.

Just nu bor vi i stadsdelen "Old quarters" i Hanoi. Stadsdelen har gator som är tillhåll för olika hantverkare och handlare. Gatan som vårat hotell ligger på huserar stadens metallhantverkare, dessa utför det mesta av sitt ljudliga arbete på trottoaren och om det inte är någon som arbetar på trottoaren så står det mopeder parkerade och tar upp all plats. Man måste alltså ut och kriga med mopederna på gatan istället.

På promenad längs sjön

Cigarettförsäljare

Vi har hunnit kolla in ett gammalt fängelse som nu har blivit ett museum. Fängelset fick öknamnet Hanoi Hilton under Vietnamnkriget. Det verkade dock som om gästerna inte fick den vanliga Hiltonupplevelsen.

Hanoi Hilton

Förutom att ha gått på museum så har vi mest gått runt i staden och fikat. Sjön som ligger mitt i "gamla kvarteren" är spännande att gå runt och kolla vid. På en promenad längs ena sidan av sjön som tar ca 15 minuter kan man få se ett tiotal brudpar som tar sin bröllopsfotografier.

Ellen, tre brudpar och en nyfiken kille

Imorgon åker vi ut till sjöss och kommer att spendera tre dagar på en båt för att spana in Halong bay.

Adjöss!

Robin

torsdag 17 november 2011

En vietnamesisk nudelsoppa

Hello!

Nu var det några dagar sen vi uppdaterade bloggen så här kommer ett nytt efterlängtat inlägg.

I lördagskväll tog vi en nattbuss till Hoi An, en erfarenhet bara det. Busschauffören körde som en galning. Han åkte på lite trottoarkanter här och var, sladdade och var allmänt aggressiv med tutan. Det blev alltså inte så mycket sömn på den bussturen. Resan tog 13 timmar och vi var framme i Hoi An vid ca 7 på söndagsmorgonen. Vi märkte att Hoi An var en liten mysig stad med en väldigt lugn atmosfär, något som inte är så lätt att hitta i Asien. När vi hade käkat frukost på ett café så mötte vi upp med Mathilda och  Jacob, wohoo!

Vi spenderade dagen med att bara gå runt, kolla in staden och käka. På kvällen så åt vi vietnamesiska nudlar vid ett mysigt ställe precis vid floden och avslutade sedan med några drinkar på krogen. "The boys" tog nog lite för många....

Pigga och glade så träffades vi tidigt på morgonen dagen efter, vi hade nämligen bokat in en vietnamesisk matlagningskurs. Det började med att vi fick en guidad tur av den lokala marknaden där dom sålde allt ifrån frukt, kryddor, grisar och hajar. Allt var samlat i en väldigt ohygienisk röra men extremt kul att se.

Efter turen på marknaden gick vi tillbaka till restaurangen för att laga vår egen vietnamesiska mat. Menyn bestod av "räknudelsoppa", "rispappersvårrullar", krispig pannkaka, grillad vietnamesisk kyckling och mangosallad. Vi klarade av att laga alla rätter med varierad kvalité, vi var dock väldigt stolta.

Hoi An är också känt för att göra skräddarsydda kläder, därför tog både Robin och jag tillfälllet i akt och valde att sy upp skjortor till Robin och en klänning till mig. Det är tillochmed billligare att få skräddarsydda kläder här i Vietnam än vad det är att köpa kläder på H&M i sverige.

Efter två dagar sa vi hejdå till Jacob och Mathilda och åkte vidare till Danang, vietnams fjärde största stad. Här fanns det absolut ingenting att se. Vi valde därför att åka vidare till Hué med tåg dagen därpå, en resa som skulle ta 3 timmar. Dock slutade det med massor av förseningar och istället tog resan ca 10 timmar, något som vietnameserna verkade vara vana med. Vi var lite lagom trötta när vi kom fram sent på kvällen så vi gick ut och åt lite nudelsoppa och sen var det sängen som gällde.

Just nu sitter vi på ett café i Hué och har idag besökt "the imperial city". I vietnamesernas ögon är detta ett väldigt gammalt kungapalats trots att det byggdes på 1830-talet. Men det var lite intressant att se ändå, lite annorlunda arkitektur än vad vi är vana med.

Vi åt Hués specialiteter; bún bó(biffnudelsoppa) och xaó bó(rispappersrullar med biff)  till lunch. Riktigt gott faktiskt!

Efter det gick vi runt lite på marknaden här i Hué, ett ställe där man skulle kunna spendera mycket tid eftersom man ser så mycket roliga, konstiga och äckliga saker.

Nu har vi inte tid att skriva något mer för nu ska vi ut och uppleva staden lite mer!

Tam biêt!

fredag 11 november 2011

Urartad tjugoårsfest!"#¤

Idag är det Ellens födelsedag!! :)

Dagen började med en lång och skön sovmorgon, då vi hade varit ute sent på kvällen innan och firat början på Ellens 20-årsdag på Sailing club. Vi grundade med hotellets fantastiska banana pancakes som vi har gjort nästan varje morgon här i Nha trang. Dagen har spenderats genom att promenera på stranden, dricka kaffe, bygga sandslott och njuta av tillvaron. När vi kom tillbaka till hotellrummet efter en härlig dag så hade Ellen fått en jättefin tårta och blommor av Vicky, hotellägaren.

Nu på kvällen så åt vi middag på Grill house. Vi började med en bruschetta till förrätt och därefter tog Ellen grillspett med grönsaker, kyckling, biff och kryddig korv medan jag åt "lambracks".

Igår så tog vi en liten sightseeingrunda till fots i staden. När man går i en vietnamesisk stad ska man alltid hålla ett öga på mopederna för man kan få se de mest otänkbara lasterna ibland.

Man transporterar en glasruta

En mobil leksaksaffär

Och en sängmadrass

En annan sak man ska vara uppmärksam på i Vietnam är att alltid se till att säga "hot black coffee" då vi har gjort misstaget flera gånger med att bara säga "black coffee" vilket resulterar i detta: iskaffe

Sen besökte vi Long Son Pagoda som är ett område strax utanför Nha trang med en 21 meter hög Buddhastaty

Imorgon nattbussen upp till Hoi an möta upp med Jacob och Mathilda.

Over and out
Robin

onsdag 9 november 2011

Fast i Nha Trang

Hej igen!

Vi är fortfarande kvar i Nha Trang eftersom översvämningarna i Hoi An har satt käppar i hjulet för vår resa norrut. All buss- och tågtrafik är inställd tillsvidare och därför har vi inte så mycket annat val än att stanna kvar lite längre här.

I söndags så åkte vi till Thap Ba Hot Spring Mud Bath som låg några kilometer utanför Nha trangs stadskärna. När vi anlände fick vi gå och byta om till badkläder och sedan lägga oss i ett badkar som fylldes upp med varm lera. Lite obehaglig konsistens och färg men det sas att leran skulle ha välgörande egenskaper och rena huden så vi gjorde allt för att försöka slappna av. Efter det 20 minuter långa badet fick vi duscha bort leran, vilket var rätt svårt eftersom den klibbade fast sig till både kroppen och badkläderna men efter lite skrubbande var vi nästintill lerfria. Vi blev då ledda till nästa steg av reningsprocessen, "the mineral bath". Här fick vi bada i 40 grader varmt vatten som pumpats upp ifrån varma källor i berget. De la även i stora "tepåsar" i badet som skulle vara välgörande, så det kändes som vi badade i en stor tekopp samtidigt som vi smaskade på färsk ananas. I "tekoppen" fick vi ligga i 45 minuter innan två vietnamesiska kvinnor kom för att ta oss till sista delen av våran spadag, massagen. Även fast vi tillbringat hela dagen med att slappa så var vi faktiskt rätt trötta när vi kom hem, så det blev en tidig middag och lite tv-tittande på kvällen.

Igår så spenderade vi dagen på stranden och på kvällen gick vi till Louisiane Brewhouse och prövade en "beer-tasting-tray" med lite olika sorter av deras egenbryggda ölsorter. Eftersom jag inte är något stort "fan" av öl så testade jag en cocktail istället medan Robin fick stå för att dricka upp ölen.

Idag fick vi smaka på en typisk vietnamesisk frukost eftersom hotellägaren insisterade på att bjuda oss på detta. Först fick vi en sur frukt som var inlagd i chili, olja och salt....väldigt väldigt starkt och inte så gott att äta det första man gör på morgonen måste jag erkänna. Sedan fick vi smaka på "risplättar" med en inbakt äggula i mitten som man doppade ner i vitlök och fisksås. Denna rätt smakade bra fast skulle kanske vara lite godare att äta till lunch. Fisksås och chili är inte något man är van att börja dagen med, men väldig skoj att pröva då detta var Nha Trangs kända lokala maträtt.

Även fast vi tycker om Nha Trang och allt vad det erbjuder så börjar vi känna oss rätt klara här, så vi får hoppas att översvämmningarna snart lägger sig så vi kan åka vidare norrut.

Kramar från Ellen och Robin

fredag 4 november 2011

All quiet on the eastern front

Hej Bloggen, det var länge sen sist, vi har fortfarande känningar av bloggkoman. Trots det så har vi lyckats skriva ihop ett nytt inlägg.

I Söndags tog vi ytterligare en fem timmars bussresa uppför den vietnamesiska kusten och hamnade i Nha trang. Själva bussresan var bara den ett äventyr i sig. Under den guppiga färden fick vi väja för kossor som bestämt skulle promenera på vägen, en grupp med säkert 200 ankor som sprang i flock och andra oväntade hinder. Nha trang är en stad som kretsar kring livet vid havet. Staden har en fin strand, många dykcenter och mycket turister. Det som skiljer Nha trang från Mui ne är att man får lite mer storstadskänsla här.

Vår tid här har för det mesta spenderats på Nha trangs strand. Vi har hittat ett litet hemtrevligt hotell nära "turist centrumet" i staden och äter som vanligt gott på kvällarna. I onsdags var vi på nöjesparken Vinpearl. För att komma dit var vi tvungna att ta en kabinbana som var 3km lång över havet till en närliggande ö, vilket blev lite mer spännande då det blåste en aning just den dagen. Väl framme på andra sidan så provade vi många olika vattenrutschbanor, besökte deras akvarium, tittade på 4D bio och vi spenderade mycket tid vid deras avdelning med gratis arkadspel. Ett värt avbrott från livet på stranden!

/Robin

onsdag 26 oktober 2011

Bloggkoma

Vi har fallit in i den så kallade "blogg-koman". Blogginläggen blir glesare och glesare och desto längre vi har varit utomlands ju mer känns aktiviteterna och omgivningarna som vardag och därför inte lika brådskande att skriva om. Vi ska försöka vårt allra bästa med att bli lite bättre på att uppdatera, åtminstone försöka.

I lördags, sista dagen i Saigon, besökte vi Cu Chi Tunnels. Detta extremt stora nätverk av underjordstunnlar användes av militären i byn Cu Chi under vietnamkriget och var väldigt coolt att se. Tunnlarna var mellan 50-70 cm höga och när vi prövade att krypa igenom en av tunnlarna, ca 20 meter lång, så förstod vi verkligen vilken klaustrofobisk känsla som måste infunnit sig hos de som bodde där. Även fast vi hade en vietnamesisk guide som ledde vägen i tunneln så hann nästan panikkänslorna smyga sig fram innan man såg slutet. Under marken, i detta tunnelnätverk, hade dom även grävt ut olika rum som användes te.x. som sjukstuga, bombtillverkningsrum, kök och sovsalar.

Här ser ni  kort på Robin som  prövade att gå ner i en extremt smal tunnelingång och stänga "locket" efter sig.

Lite "trevliga" fällor som låg gömda under löv.

I söndagsmorse begav vi oss vidare på resan och tog en 5-timmars buss från Saigon till byn Mui Ne. Enligt vår Lonleyplanet-guidebok skulle denna by ha den finaste stranden i Vietnam och mäta sig som en av de bästa stränderna i hela sydostasien. Vi kan konstatera att boken hade rätt. Stranden, som är 16 km lång, är idyllisk. Den är raka motsatsen till Kuta beach i Bali där hela stranden täcktes med tursiter under parasoll. Här på Mui Ne är man nästintill ensam när man badar. Hotellet vi bor på, saigion mui ne resort, är det lyxigaste hotellet vi någonsin upplevt. Det har en stor pool, egen strand, tennisbana, biljardbord, fin trädgård och bjuder på en stor frukostbuffé mitt på stranden när man vaknar på morgonen. Här finns det personal vars enda uppgift är att lägga rätt din strandhandduk på solstolen, en behandling som till och med känns lite fjantig. Att bo här en vecka känns däremot inte helt fel efter att ha spenderat nästan 3 veckor i olika storstäder. Lugnet som infinner sig är totalt.