fredag 7 oktober 2011

Zooligt Singapore

Sent i tisdags kväll åkte vi till Balis flygplats med intentionen att sova där eftersom vårt plan till Singapore skulle lyfta väldigt tidigt morgonen därpå. Det visade sig däremot att flygplatsen på Bali inte var öppen dygnet runt som vi trott utan stängde igen vid 12. Istället fick vi ta till plan B och spendera natten sovandes utomhus på marken, men det gick bra det med.

Väl på flyget morgonen därpå hamnade vi bredvid en 25-årig balines som aldrig i sitt liv varken flugit eller varit utanför Bali. Eftersom allt var nytt för henne och hon flög själv så höll hon sig till oss hela resan. Vi satt och småpratade lite när hon frågade hur många gånger vi hade flugit under våra liv. När vi inte kunde ge något mer exakt svar än "många gånger" så insåg vi verkligen hur bra vi har det som får chansen att se oss omkring i hela världen, medan många andra aldrig får se något mer än sin egna lilla by.

Väl inne i Singapore så märkte vi att det är en extremt ren stad. Inget skräp på gatorna, inget klotter och de allmänna toaletterna är nästan renare än våra egna toaletter hemma.
Under de här tre dagarna har vi haft ett väldigt hektiskt schema. Vi ville hinna med att se det mesta medan vår budget inte tillåter oss att stanna i staden längre än tre dagar; allt här är mycket dyrare här än i resten av Asien.

Första dagen, onsdag, så gick vi runt i Little India där vi åt en väldigt autentisk indisk lunch som var välkryddad och serverades på bananblad. Eftermiddagen spenderade vi med att se den exklusiva delen av Singapore, Orchard Road, där alla dom dyrare affärerna som Prada, Armani etc. ligger. Här hade vi såklart inte råd att köpa någonting, så vi fönstershoppade lite istället. Fun fact: Det finns 22 köpcenter på Orchard Road och många av dom är lika stora som Marieberg.
Orchard Road
Marknad i Little India

Igår åkte vi till Singapore Zoo, en av de större djurparkerna i världen. Det zoo var speciellt eftersom det hade en avdelning där djur så som apor, lemurer, papegojor, rådjur, fladdermöss, påfåglar etc. fick springa fritt bland besökarna och man fick chansen att studera dom lite närmare. Att gå på zoo verkar vara är ett nöje man inte tröttnar på hur gammal man än är.

Singapore Zoo
Idag var det tänkt att vi skulle gå på en "hike" genom ett av naturreservaten i Singapore, dock satte regnet stopp för detta. Så idag har vi inte gjort så mycket mer än att strosa runt, fika och roat oss med att spana på människor. Ett både roligt och billigt nöje.

Imorgon har vi bokat en bussbiljett till Kuala Lumpur i Malaysia, så mycket mer än det har vi inte planerat än så länge. Vi lever på principen, "mañana, mañana".