torsdag 17 november 2011

En vietnamesisk nudelsoppa

Hello!

Nu var det några dagar sen vi uppdaterade bloggen så här kommer ett nytt efterlängtat inlägg.

I lördagskväll tog vi en nattbuss till Hoi An, en erfarenhet bara det. Busschauffören körde som en galning. Han åkte på lite trottoarkanter här och var, sladdade och var allmänt aggressiv med tutan. Det blev alltså inte så mycket sömn på den bussturen. Resan tog 13 timmar och vi var framme i Hoi An vid ca 7 på söndagsmorgonen. Vi märkte att Hoi An var en liten mysig stad med en väldigt lugn atmosfär, något som inte är så lätt att hitta i Asien. När vi hade käkat frukost på ett café så mötte vi upp med Mathilda och  Jacob, wohoo!

Vi spenderade dagen med att bara gå runt, kolla in staden och käka. På kvällen så åt vi vietnamesiska nudlar vid ett mysigt ställe precis vid floden och avslutade sedan med några drinkar på krogen. "The boys" tog nog lite för många....

Pigga och glade så träffades vi tidigt på morgonen dagen efter, vi hade nämligen bokat in en vietnamesisk matlagningskurs. Det började med att vi fick en guidad tur av den lokala marknaden där dom sålde allt ifrån frukt, kryddor, grisar och hajar. Allt var samlat i en väldigt ohygienisk röra men extremt kul att se.

Efter turen på marknaden gick vi tillbaka till restaurangen för att laga vår egen vietnamesiska mat. Menyn bestod av "räknudelsoppa", "rispappersvårrullar", krispig pannkaka, grillad vietnamesisk kyckling och mangosallad. Vi klarade av att laga alla rätter med varierad kvalité, vi var dock väldigt stolta.

Hoi An är också känt för att göra skräddarsydda kläder, därför tog både Robin och jag tillfälllet i akt och valde att sy upp skjortor till Robin och en klänning till mig. Det är tillochmed billligare att få skräddarsydda kläder här i Vietnam än vad det är att köpa kläder på H&M i sverige.

Efter två dagar sa vi hejdå till Jacob och Mathilda och åkte vidare till Danang, vietnams fjärde största stad. Här fanns det absolut ingenting att se. Vi valde därför att åka vidare till Hué med tåg dagen därpå, en resa som skulle ta 3 timmar. Dock slutade det med massor av förseningar och istället tog resan ca 10 timmar, något som vietnameserna verkade vara vana med. Vi var lite lagom trötta när vi kom fram sent på kvällen så vi gick ut och åt lite nudelsoppa och sen var det sängen som gällde.

Just nu sitter vi på ett café i Hué och har idag besökt "the imperial city". I vietnamesernas ögon är detta ett väldigt gammalt kungapalats trots att det byggdes på 1830-talet. Men det var lite intressant att se ändå, lite annorlunda arkitektur än vad vi är vana med.

Vi åt Hués specialiteter; bún bó(biffnudelsoppa) och xaó bó(rispappersrullar med biff)  till lunch. Riktigt gott faktiskt!

Efter det gick vi runt lite på marknaden här i Hué, ett ställe där man skulle kunna spendera mycket tid eftersom man ser så mycket roliga, konstiga och äckliga saker.

Nu har vi inte tid att skriva något mer för nu ska vi ut och uppleva staden lite mer!