torsdag 24 november 2011

Halong bay

Nu är vi tillbaka från vår kryssning i Halong bay, ett fint avslut på vår resa. Allt var perfekt förutom vädret som var riktigt ruskigt två utav tre dagar.

I måndags morse blev vi upphämtade av en minibuss som skulle köra oss från Hanoi till Halong bay. Vi fick en riktigt rolig guide som vågade bjuda på sig själv, så resan kändes ändå inte så lång.
När vi kom fram till hamnen så fick vi åka med en liten båt till det stora "skeppet" eftersom det var tydligen lite för stort för att få komma in i hamnen.

Så här såg den stora båten ut

Vi blev inskjutsade i matsalen och fick varsin välkomstdrink samt lite information om hur upplägget på resan skulle se ut. Efter det blev vi tilldelade våra rum på båten, små men väldigt fräscha. Här fick vi dock inte stanna länge, utan det var dags för att komma upp till matsalen igen för att äta lunch. Alla frukostar/luncher/middagar som serverades på båten bestod av ungefär 8-10 rätter. Med andra ord så blev man extremt mätt! I stort sett allt var fisk och skaldjur så under resan har vi provat på allt ifrån musslor, bläckfisk, räkor och andra lite konstiga fiskar. Dessutom var varje tallrik dekorerad till max med motiv så som blommor gjorda av gurka, tomat och morot.

Innan lunchen
Efter lunchen fick vi lite "time to relax" som vietnameserna säger det, ett annat ord för väntetid när båten blir lite försenad. Vi bestämde oss då för att spana in soldäcket och njuta av utsikten, vilket alla andra på båten också gjorde.

Efter lite "relaxing-time" så började båten styra sin kosa mot en av de största naturliga grottorna i Halong bay. Självklart hade detta ställe blivit väldigt turistigt, men det var ändå häftigt att se.

Just i den här delen av grottan skulle det finnas avbilder av väldigt många drakar och sköldpaddor gömda i bergväggen, dock kunde inte vi hitta några, kan ni? Jag antar att det bara är fantasin som sätter stopp.

Efter grottbesöket så fortsatte resan med båten till ett lugnare ställe där vi skulle sova. I väntan på middagen gick vi upp på soldäcket och kollade på solnedgången. Sedan så var det dags för en liten "cooking-class" som kocken på båten höll i. Denna gång skulle vi göra vårrullar, något som Robin och jag redan tränat på en gång i Hoi An så därför kunde vi glänsa lite extra den här gången.

Efter 10-rätters-middagen så fick man välja på att roa sig med att sjunga karaoke eller fiska bläckfisk, Robin och jag valde det senare alternativet.

Morgonen därpå så gick vi upp vid kl 7 och åt en härlig frukost. Frukosten var det ända målet mat på dagen som inte bestod av fisk och skaldjur. Vid kl halv 9 så åkte vi iväg med en liten båt för vår dagsutflykt. Under dagen så stannade vi på en "pearl-farm", ett ställe där dom "odlade" pärlor i musslor, sedan paddlade vi kajak genom grottor och in i laguner vilket var väldigt idylliskt och avslappnande. Halvvägs in i kajakpaddlingen började det dock regna, så vi paddlade snabbt tillbaka till båten där lunchen väntade. Efter lunchen åkte vi till en utsiktsplats där man kunde se väldigt långt över halong bay, häftigt! Tyvärr har vi inte några bilder från denna dag eftersom vi råkade glömma vår kamera på den stora båten. Men våra tyska resekompanjoner lovade att skicka deras bilder till oss lite senare.

Sedan var det dags att åka tillbaka till den stora båten för att äta middag, det blev ingen karaoke denna dag heller, men däremot lyckades Robin fiska upp en liten bläckfisk som vi blev serverade till lunch dagen efter.

Sista dagen på kryssningen så spöregnade det men vi fick vi ändå åka och se en "floating village", vilket är som det låter, en by som är byggd mitt på vattnet.  Här var det en bybo som rodde runt oss i byn med sin bambubåt. Husen var väldigt spartanska, ungefär 20 kvm för en familj och med en toa som var ett hål i golvet rakt ner i vattnet. I byn fanns också en skola där barnen spenderade sina dagar samt ett litet "tempel" i berget.

Efter floating villages så var det dags att lämna båten och åka tillbaka till Hanoi, så nu är vi tillbaka i storstaden. Vi har bara en dag kvar nu innan vi åker tillbaka till Sverige, lite sorligt men ändå skönt.