onsdag 9 november 2011

Fast i Nha Trang

Hej igen!

Vi är fortfarande kvar i Nha Trang eftersom översvämningarna i Hoi An har satt käppar i hjulet för vår resa norrut. All buss- och tågtrafik är inställd tillsvidare och därför har vi inte så mycket annat val än att stanna kvar lite längre här.

I söndags så åkte vi till Thap Ba Hot Spring Mud Bath som låg några kilometer utanför Nha trangs stadskärna. När vi anlände fick vi gå och byta om till badkläder och sedan lägga oss i ett badkar som fylldes upp med varm lera. Lite obehaglig konsistens och färg men det sas att leran skulle ha välgörande egenskaper och rena huden så vi gjorde allt för att försöka slappna av. Efter det 20 minuter långa badet fick vi duscha bort leran, vilket var rätt svårt eftersom den klibbade fast sig till både kroppen och badkläderna men efter lite skrubbande var vi nästintill lerfria. Vi blev då ledda till nästa steg av reningsprocessen, "the mineral bath". Här fick vi bada i 40 grader varmt vatten som pumpats upp ifrån varma källor i berget. De la även i stora "tepåsar" i badet som skulle vara välgörande, så det kändes som vi badade i en stor tekopp samtidigt som vi smaskade på färsk ananas. I "tekoppen" fick vi ligga i 45 minuter innan två vietnamesiska kvinnor kom för att ta oss till sista delen av våran spadag, massagen. Även fast vi tillbringat hela dagen med att slappa så var vi faktiskt rätt trötta när vi kom hem, så det blev en tidig middag och lite tv-tittande på kvällen.

Igår så spenderade vi dagen på stranden och på kvällen gick vi till Louisiane Brewhouse och prövade en "beer-tasting-tray" med lite olika sorter av deras egenbryggda ölsorter. Eftersom jag inte är något stort "fan" av öl så testade jag en cocktail istället medan Robin fick stå för att dricka upp ölen.

Idag fick vi smaka på en typisk vietnamesisk frukost eftersom hotellägaren insisterade på att bjuda oss på detta. Först fick vi en sur frukt som var inlagd i chili, olja och salt....väldigt väldigt starkt och inte så gott att äta det första man gör på morgonen måste jag erkänna. Sedan fick vi smaka på "risplättar" med en inbakt äggula i mitten som man doppade ner i vitlök och fisksås. Denna rätt smakade bra fast skulle kanske vara lite godare att äta till lunch. Fisksås och chili är inte något man är van att börja dagen med, men väldig skoj att pröva då detta var Nha Trangs kända lokala maträtt.

Även fast vi tycker om Nha Trang och allt vad det erbjuder så börjar vi känna oss rätt klara här, så vi får hoppas att översvämmningarna snart lägger sig så vi kan åka vidare norrut.